اخبار سلامت ایران

ساخت وبلاگ

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ،محبوبه میرزابیگی مدیر پیشگیری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان ضمن تقدیر از تلاش های مشاوران خانواده، افزود: ازاین پس مراکز به طور دوره ای مورد بازرسی و ارزیابی قرار خواهند گرفت تا از این طریق نظارت بیشتری بر عملکرد این مراکز باشد و در نتیجه افزایش کیفیت خدمات ارائه شده به مراجعین طلاق و افزایش میزان سازش و رضایتمندی مراجعین مورد انتظار خواهد بود.
وی اظهارکرد: نظارت و ارزیابی مراکز مشاوره خانواده طبق آیین نامه اجرایی قانون حمایت از خانواده یکی از وظایف این معاونت می باشد و بر این اساس و مصوبات شورای مشورتی مراکز مشاوره خانواده دادگستری کل استان ارزیابی و بازرسی میدانی از مراکز مشاوره انجام گردیده است.
این مقام قضائی افزود: این ارزیابی ها بر اساس شاخص های تدوین شده ای همچون امکانات، تخصص، توانمندی و.. مراکز صورت خواهد پذیرفت و امتیازات هر مرکز بر اساس شاخص های فوق محاسبه و با سایر مراکز مقایسه و رتبه بندی شده است.

اخبار سلامت ایران...
ما را در سایت اخبار سلامت ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیر مهدی health-news بازدید : 100 تاريخ : جمعه 23 اسفند 1398 ساعت: 0:04

این روز‌ها در هیاهوی شهرها، دام‌های مهیب و تاریکی با نام مشاوره خانوادگی و ازدواج برای دختران گسترده شده است.

ماجرای پیشنهاد بی شرمانه یک مشاور به دختر جوان چیست؟به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تعدد خواستگاران دختر را به شدت در انتخاب بهترین گزینه مستاصل کرده بود. پسران جوانی که کم و بیش از وضعیت مالی خوبی بهره مند بودند و مشاغل آبرومندی داشتند. وقتی به نتیجه قطعی می رسید که به یکی از آنها جواب قطعی بدهد، خواستگار جدید همه رشته های او را پنبه می کرد و دوباره تردد تمام ذهنش را فرا می گرفت.

خواستگارانی که هم به شدت خواهان دختر بودند و به اندازه کافی برای به دست آوردن دل دختر سماجت داشتند. رفت و آمدهای زیاد و اصرارهای فراوان دختر را به شدت سردرگم کرده بود. هر چند او عنصر عشق را برای تشکیل یک خانواده سالم و موفق بیشتر از هر چیزی لازم می دانست اما خوب می دانست که تمکن مالی نیز تاثیر عمیقی در پایداری خانواده دارد.

خانواده در دادن مشاوره به دختر جوان کمک زیادی نمی کردند و باید گفت پدر و مادر دختر در ارائه مشاوره چیزی به معلومات او نمی افزودند و همین موضوع تردیدها را در دل دختر بیشتر می کرد. او پیش از این زندگی خانواده هایی از نزدیکان خود را دیده بود که با چه شور و حرارتی از عشق آغاز شده بود و در نهایت در کمتر از دو سال به جدایی مصیبت باری رسیده بود؛ همینطور دیده بود که فقر و عدم تمکن مالی چنان بنیان خانوده ها را سست می کند و باعث بروز جر و بحث و اختلافات بین کسانی می شود که زندگی را با آرزوهای فراوان و عشقی پر هیجان آغاز کرده بودند.

ماجرای تماس با مرکز مشاوره ازدواج و شنیدن پیشنهاد بی شرمانه

دختر جوان پس از ماه ها تلاش برای انتخاب بهترین گزینه برای همراهی در زندگی آینده، به توصیه یکی از دوستان با یکی از مراکز مشاوره با وکیل به صورت تلفنی تماس گرفت  و مشکل خود را با یکی از متخصصان مشاوره در میان گذاشت.

پاسخی که شنید عمق فاجعه بی سر و سامانی و عدم نظارت بر عملکرد این مراکز خودمختار را می رساند. دختر جوان با شنیدن این پاسخ در جای خود میخکوب شد و چیزی را که به او پیشنهاد شده بود باور نمی کرد. وکیل و مشاور در شرم آورترین حالت ممکن به دختر جوان پیشنهاد کرد که برای فهم بیشتر جنس مخالف بهتر است با مراجعه به آن مرکز به مدت چند ماه به صیغه چند پسر درآید تا بتواند انتخاب دقیقی داشته باشد!! کسی که به عنوان مشاور پشت خط بود، حتی پا را از این نیز فراتر گذاشت و به دختر جوان پیشنهاد داد که می تواند برای یکی دو سال به صیغه یکی از مردان آن مرکز در آید تا بتواند راحت تر و در فضایی صمیمی تر از او کمک بگیرد !!!

این اتفاق برای دختر دیگری هم افتاده بود؛ دختری که عاشق شده بود و می خواست بدون رضایت پدر ازدواج کند، وقتی با یکی از مراکز مشاوره  و پاسخ تلفنی به سوالات حقوقی تماس گرفت و مشاور علت مخالفت پدر را پرسید. دختر گفت که اختلاف سنی من و معشوقم عامل مخالفت پدرم با ازدواج ما است، سپس مشاور گفت: پدیدار شدن این عشق به دلیل این است که تا به حال با پسران دیگری دوستی نداشته ای. به جایی که آدرس می دهم بیا اینجا پسران جوان زیادی هستند که می توانی خودت یکی از آن ها را انتخاب کنی و همین جا صیغه شما را می خوانیم. به این ترتیب با پسران جوان نیز  ارتباط می گیری و می توانی درست تصمیم بگیری.


بیشتر بخوانید: این مشاوران خود نیاز به مشاوره دارند/ راهنمایی هایی که نوجوانان را گمراه تر می کند 


خطری که زندگی مادران آینده را تهدید می کند

فعالیت این مراکز رعب آور در پوشش مراکز مشاوره تلفنی در واقع خیانت به اعتماد عمومی و کاسبی با آبرو و عصمت کسانی است که مادران آینده این سرزمین هستند؛ دخترانی که به خاطر سود جویی و شهوترانی برخی افراد حیوان صفت در چنین دام کثیفی گرفتار می شوند و برای همیشه فرصت یک زندگی عادی و مادر شدن را از دست می دهند.

فراموش نکنیم کسانی با این مراکز به اصطلاح مشاوره تماس می گیرند که به نوعی دچار استیصال در تصمیم گیری و عدم ثبات در تصمیم گیری هستند و در واقع سعی می کنند با کمک متخصصین علم مشاوره خانواده، بهترین گزینه و راه حل را انتخاب کنند و در بیشتر موارد به سخنان این گرگ صفتان جنایتکار اعتماد کرده و آینده خود را به حراج می گذارند.

وقتی با یکی از این مراکز تماس گرفتیم و سوالمان را مبنی بر اینکه چگونه می توانیم به مشاوره این مراکز اعتماد کنیم، شخص پاسخگو با ناراحتی گفت سوالمان را مطرح کنیم. سوال ما این بود که مجوز پاسخ تلفنی را چه ارگانی صادر می کند و آیا نظارتی بر نحوه عملکرد این گونه مشاوره ها هست یا خیر؟ که متاسفانه به جای پاسخ دادن تلفن را قطع کرد.

اقدامات و پیشنهادات بی شرمانه در شکل مشاوره، چاهی عمیق بر سر راه دختران جوان است که با چاشنی سادگی و زودباوری آنان می تواند به راحتی نتیجه فاجعه بار داشته باشد. نتیجه ای که علاوه بر نابودی ثمره دسترنج و زحمت یک خانواده می تواند به راحتی سرنوشت یک دختر جوان را بازیجه عده ایی شهوتران و گرگ صفت کند و فرصت زندگی را برای همیشه از یک انسان سلب کند.

اخبار سلامت ایران...
ما را در سایت اخبار سلامت ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیر مهدی health-news بازدید : 68 تاريخ : جمعه 23 اسفند 1398 ساعت: 0:00

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رشته راهنمایی و مشاوره از جمله رشته‌های گروه علوم انسانی است  که خوب گوش دادن و خوب سخن گفتن دو ویژگی مهم و ضروری برای دانشجوی این رشته محسوب می شود و  باشگاه خبرنگاران جوان در ادامه مطالبی را پیرامون این رشته و بازار شغلی آن آماده کرده است که پیشنهاد می کنیم آن را از دست ندهید.

 

معرفی رشته راهنمایی و مشاوره

رشته راهنمایی و مشاوره یکی از رشته‌های گروه علوم انسانی محسوب می شود که دروس آن بیشتر در زمینه رشد، ابعاد مختلف شخصیت آدمی و پیشگیـری از مشکلات و اختلالات بخصـوص مشکلات دانش‌آموزان و نوجوانان است.

مشاوره، مشورت و دریافت کمک اطلاعاتی دربارهٔ یک موضوع است که بین مراجع (کمک‌گیرنده) و متخصص (مشاور) انجام می‌گیرد و مشاور به افراد آموزش می‌دهد که چه کنند تا دچار بحران‌های روحی نگردند و راه پیشرفت و تکامل را راحت‌تر و سریع‌تر طی کنند.

بخش دیگری از فعالیت مشاوره نیز شامل حال افرادی می‌شود که دچار بحران شده‌اند و اکنون نمی‌دانند که چگونه باید از بحران مورد نظر عبور کرده یا با آن کنار بیایند در اینجا مشاور به فرد مراجعه کننده کمک می‌کند تا بتواند بر بحران موجود غلبه کند.


این مطلب را از دست ندهید: رشته تحصیلی و شغلی بیش از 90 درصد مشاوران هم‌پوشانی دارد


مشاور، در مشاوره‌های خانواده، شغلی، تحصیلی، روانی، ارتباطی، عاطفی و رفتاری از مهارت‌های روان‌شناختی کمک می‌گیرد و یک مشاور فقط می‌کوشد مسئله انتخاب و تصمیم گیری را که کاری بسیار دشوار و گاهی دردناک است برای وی آسان سازد.

فرق مشاوره و راهنمایی در این است که یک مشاور در حل مشکل، فقط می‌تواند با همدلی وهمفکری به بررسی راه حل‌ها بپردازد و راهنمایی جنبه عملی و کلی دارد، اما مشاوره جنبه تخخصصی و جزئی. راهنمایی جنبه پیشگیری، اما مشاوره جنبه درمان دارد.

خوب گوش دادن و خوب سخن گفتن دو ویژگی مهم و ضروری برای دانشجوی رشته مشاوره است.

یک مشاور باید بتواند با صبر و بردباری و آرامش درونی خود، فضای مناسبی برای مراجعه کننده ایجاد کند و به او اجازه دهد که خود را تخلیه کرده و دغدغه‌های ذهنی خویش را بیان کند و یک مشاور خوب باید از مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی نیز اطلاع داشته باشد.

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و استخدام به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل  دانشگاه‌های دارای رشته مذکور، معرفی رشته‌های ارشد و دکتری راهنمایی و مشاوره (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارائه می‌شود.

همه آنچه که باید درباره رشته راهنمایی و مشاوره بدانید

توانایی‌های لازم برای رشته راهنمایی و مشاوره 

خوب گوش دادن و خوب سخن گفتن دو ویژگی مهم و ضروری برای دانشجوی رشته مشاوره است.

یک مشاور باید بتواند با صبر و بردباری و آرامش درونی خود، فضای مناسبی برای مراجعه کننده ایجاد کند و به او اجازه دهد که خود را تخلیه کرده و دغدغه‌های ذهنی خویش را بیان کند.


این مطلب را از دست ندهید: ملاک هاى انتخاب رشته براى دانش آموزان


یک مشاور خوب باید از مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی جامعه نیز اطلاع داشته باشد.

موقعیت شغلی رشته راهنمایی و مشاوره در ایران

مشاوره دارای ابعاد مختلفی است و می‌توان برای انتخاب رشته تحصیلی، ازدواج، شغل‌یابی، نحوه ارتباط در یک محیط صنعتی، نحوه ارتباط اعضای خانواده یا نحوه روبرو شدن با بحران‌های دوران نوجوانی و جوانی از مشاور استفاده کرد.

امروزه شغل مشاوره یکی از شغل‌های تعریف شده در آموزش و پرورش است و هر مدرسه در مقطع متوسطه یا پیش‌دانشگاهی حداقل نیاز به یک مشاور دارد و  به همین دلیل با کمبود کارشناس در رشته مشاوره روبرو هستیم.

در ضمن یک مشاور می‌تواند به غیر از آموزش و پرورش در بهزیستی، کمیته امداد، فرهنگسراها، مراکز بازپروری و زندان‌ها به کار مشاوره بپردازد.

وضعیت بازارکار گرایش‌های ارشد مشاوره

ارشد مشاوره دارای ۴ گرایش مشاوره خانواده، مشاوره مدرسه، مشاوره شغلی، مشاوره توانبخشی است و  در این قسمت به وضعیت بازار کار گرایش‌های کارشناسی ارشد مشاوره می‌پردازیم.

فارغ التحصیلان ارشد مشاوره علاوه بر این که می‌توانند دفتر مشاوره خصوصی بزنند، می‌توانند در نهاد‌های دولتی همچون آموزش و پرورش، کلینیک، زندان ها، بیمارستان ها، بهزیستی، مراکز بازپروری، کمیته امداد، مربی مهدکودک ها، مراکز پیش دبستانی و دیگر ارگان‌های مرتبط مشغول به کار شوند.

همه گرایش‌های ارشد مشاوره می‌توانند در تمام مراکز بالا کار کنند، ولی در ادامه وضعیت بازار کار رشته مشاوره به تفکیک گرایش‌ها اولویت بندی شده است.

همه آنچه که باید درباره رشته راهنمایی و مشاوره بدانید

بازارکار رشته مشاوره خانواده

بازار کار رشته مشاوره خانواده در تمام مراکز بالا می‌باشد، ولی اولویت بیشتر با بیمارستان‌ها یا کلینیک ها، زندان و یا دفاتر خصوصی است.

بازار کار رشته مشاوره مدرسه

بازار کار مشاوره مدرسه در تمام مراکز بالا می‌باشد، ولی اولویت با آموزش پرورش، مربی مهدکودک‌ها و مراکز پیش دبستانی است.

بازارکار رشته مشاوره شغلی

بازار کار رشته مشاوره شغلی در تمام مراکز بالا می‌باشد، ولی اولویت با کارخانه‌ها و کلینیک‌ها است.

بازارکار رشته مشاوره توانبخشی

بازار کار رشته مشاوره توانبخشی در تمام مراکز بالا می‌باشد، ولی اولویت با بهزیستی، مراکز بازپروی، کمیته امداد و زندان‌هاست.


این مطلب را از دست ندهید: فعالیت مشاوران تحصیلی در مدارس با رشته تحصیلی‌شان هماهنگی ندارد


همه آنچه که باید درباره رشته راهنمایی و مشاوره بدانید

درس‌های رشته راهنمایی و مشاوره در طول تحصیل

دروس پایه و اصلی‌ رشته راهنمایی و مشاوره 

  • ریاضیات پایه‌
  • مبانی جامعه‌شناسی‌
  • انسان از دیدگاه اسلام‌
  • روان‌شناسی عمومی‌
  • اصول فلسفه آموزش و پرورش‌
  • آمار توصیفی
  • آموزش و پرورش ابتدایی‌
  • راهنمایی و متوسطه‌
  • جامعه‌شناسی آموزش و پرورش‌
  • روان‌شناسی از دیدگاه دانشمندان اسلامی‌
  • مبانی راهنمایی و مشاوره‌
  • فیزیولوژی انسان (اعصاب و غدد)
  • آمار استنباطی‌
  • روش‌ها و فنون راهنمایی و مشاوره‌
  • سنجش و اندازه‌گیری در علوم تربیتی
  • روش‌ها و فنون تدریس‌
  • نماد خانواده در اسلام و ایران‌
  • روان‌شناسی رشد
  • روش تحقیق در علوم تربیتی و مشاوره‌
  • مقدمات مدیریت آموزشی‌
  • روان‌شناسی یادگیری‌
  • تولید و کاربرد مواد آموزشی‌
  • مبانی کامپیوتر
  • روان‌شناسی شخصیت
  • روان‌شناسی تربیتی‌
  • آسیب‌شناسی روانی‌
  • مسائل جوانان و نوجوانان‌
  • روان‌شناسی اجتماعی‌
  • روان‌شناسی و آموزش افراد استثنایی‌
  • بازی درمانی‌
  • اختلالات یادگیری‌
  • آسیب‌شناسی اجتماعی
  • بهداشت روانی‌

دروس تخصصی رشته راهنمایی و مشاوره 

  • راهنمایی و مشاوره تحصیلی‌
  • راهنمایی و مشاوره شغلی‌
  • کاربرد آزمون‌های روانی (هوش، استعداد، رغبت)
  • کاربرد آزمون‌های تشخیصی و شخصیت در مشاوره‌
  • نظریه مشاوره و روان‌درمانی
  • راهنمایی و مشاوره گروهی
  • مشاوره تلفنی خانواده‌
  • مددکاری اجتماعی در مشاوره‌
  • روش‌های تغییر و اصلاح رفتار
  • متون تخصصی زبان‌
  • پروژه تحقیقاتی‌
  • تمرین عملی مشاوره (فعالیت‌های راهنمایی)
  • تمرین عملی مشاوره (فعالیت‌های مشاوره‌ای)
اخبار سلامت ایران...
ما را در سایت اخبار سلامت ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیر مهدی health-news بازدید : 94 تاريخ : پنجشنبه 22 اسفند 1398 ساعت: 23:57

دکتر کرمانی رنجبر مسئول مرکز مشاوره تلفنی افسردگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بیشتر مراجعات دانشجویان در دو سال اخیر به مرکز مشاوره دانشگاه "اضطراب "و "افسردگی" است که به علت آن مولتی فاکتوریال است در واقع دانشجویی دوره‌ای است که افراد و با تغییراتی در زندگی همچون دوری از خانواده و ورود به فضای جدید، گرفتن یکسری مسئولیت‌ها و غیره مواجه هستند.

 

وی با بیان اینکه اگر دانشجویان این دوره را خوب مدیریت نکنند و روش‌های مقابله با آن را نداند دچار افسردگی خواهند شد عنوان کرد: بیشتر این دانشجویان خوابگاهی که اکثریت دختر و مجرد هستند.

 

کرمانی رنجبر ادامه داد: ما در این مرکز خدمات گوناگونی همچون برگزاری کارگاه‌های مختلف مهارت زندگی، پیشگیری از اعتیاد در آگاه‌سازی و راه‌های مقابله با آن، برگزاری کارگاه برای اساتید به منظور آگاه سازی نسبت به مسائل دانشجویان، مشاوره فردی، روان درمانی، دارودرمانی، مشاوره تحصیلی و مددکاری به دانشجویان ارائه می‌دهیم.

 

وی در پایان به برگزاری کارگاه‌های آموزشی به صورت سالانه برای والدین دانشجویان اشاره و خاطرنشان کرد: استقبال والدین ما بسیار چشمگیر بوده و حضور آنها نشان دهنده اهمیت و همکاری خوب آنها با دانشگاه است.

اخبار سلامت ایران...
ما را در سایت اخبار سلامت ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیر مهدی health-news بازدید : 105 تاريخ : چهارشنبه 14 اسفند 1398 ساعت: 14:44

گروه علمي پزشکي باشگاه خبرنگاران؛ بخشی از پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت رایگان درمان شوید مطرح کرده بودند را منتشر كرد.  
 
شما هم می توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشکان مطرح در آن بخش دريافت كنيد.
 
اما پاسخ سوالات برخي از کاربران درخصوص "افسردگی" كه توسط دكتر جعفر ميرزايي متخصص اين رشته داده شده است، به شرح ذیل است:
 
*** یونس:
 
سلام من یک پسر 21 ساله هستم، چاق هستم، دارای انرژی خوبی هستم واز کار کردن لذت میبرم ولی تو هرکاری ميرم زود خسته و زده میشم و از اون کار میزنم بیرون بعضی موقع ها دوست دارم توی خونه باشم و بعضی مواقع از خونه موندن بدم میاد. احساس افسردگی و حال بد و احساس اینکه توی زندگی گذشته و حال موفق نبوده ام دارم ولی وقتی میخوابم حالم بهتر میشود روز های جمعه و خصوصا شب جمعه که فرداش کار شروع میشه استرس دارم افسردگی به حدی نیست که زندگیمو مختل کنه ولی باز هم اذیتم میکنه ممنون میشم توصیه ها و روشهای درمان را برام ارسال کنید.
 
پاسخ از: جعفر ميرزايي، روانشناس باليني: شما اضطراب دارید و این اضطراب موجب می‌شود برخي مواقع در زندگی لذت ببرید. بهتر است به یک روانشناس مجرب مراجعه کنید تا منابع استرس را شناسایی کند.
 
***سارا رحیمی:
 
سلام، چگونه بفهمیم که افسرده هستیم، علائم و نشانه های افسردگی چیست؟
 
پاسخ از: جعفر ميرزايي، روانشناس باليني: افسردگی 9 نشانه دارد  اگر 5 مورد از این علائم را به مدت 6 ماه داشته باشید، باید به روانپزشک مراجعه کنید. علائم افسردگی عبارتند از: خلق افسرده و تنگ، بیخوابی، کم خوابی و پر خوابی، کاهش اشتها، بی‌حوصلگی، فقدان انرژی، کاهش علاقه نسبت به فعالیت های روزمره و افکار مربوط به مرگ يا حالت خودکشی. اگر طی یک ماه این علائم در فرد ظاهر شود، حتما باید به روانشناس مراجعه کند.
 
***علیرضا جعفری:
 
مواردی که موجب افسردگی یا عود افسردگی می‌شوند رو لطفا عنوان کنید.
 
پاسخ از: جعفر ميرزايي، روانشناس باليني: اتفاقات ناگوار زندگی، شکست ها، طلاق، و از دست دادن شغل موجب تشدید یا عود افسردگی می‌شود.
 
***سعیدی:
 
 چگونه الگوهای منفی را تغییر دهیم تا موجب افسردگی نشود
 
پاسخ از: جعفر ميرزايي، روانشناس باليني: کار بسیار سختی است، باید افکارتان را تغییر دهید، کتابهای روانشناسان بزرگ که بر روی تغییر افکار کار می‌کنند، را برای بهتر شدن اوضاع خود مطالعه کنید، در نهایت می‌توانید به یک روانشناس مراجعه کنید.
 
***میرزایی:
 
سلام سن من 48 است و خانه داربنده الان حدود سه ما است که افسردگی گرفتم اصلا حوصله ام به هیچ چیز نمی کشد زود میترسم ضربان قلبمَ بالا میرود نمیتوانم در منزل کار کنم. به میهمانی نمیتوانم بروم. هر چیز را به زور انجام میدهم. نمیتونم از خونه در بیام بیرون وقتی هم که در میام فقط میگم سری برگردم خونه. لطفاً راهنمایی کنید چی کار کنم خوب بشوم؟ تشکر از لطف تون
 
پاسخ از: جعفر ميرزايي، روانشناس باليني: بی‌حوصلگی، خلق تنگ، بی‌علاقگی و... از علائم افسردگی هستند، باید تحت نظر روانپزشک درمان شويد.
 
***ندا:
 
با سلام و خسته نباشید، دختری 30 ساله ام و دارای تحصیلات عالیه. مشکلی از سال های پیش داشتم و الان شدت پیدا کرده: بیشتر اوقات بخصوص که تنها می شوم شروع به گریه میکنم و سرد درد سراغم میاد. این مشکلم باعث شده سرکار برام مشکل پیش بیاد و همش تنها باشم. گاهی اعصابم به شدت خرد میشه و حوصله خودم هم ندارم . این وضعیت در بعضی شرایط شدت پیدا میکنه و تا حالت تهوع هم پیش میره .نمیدونم چه کنم . سر کار میروم و نمیتونم دارو مصرف کنم. بهم بگید این مشکل من از چی؟ ایا با تغییر شرایط بهتر میشه و برنامم چی باشه؟ ممنون .
 
پاسخ از: جعفر ميرزايي، روانشناس باليني: باید به روانشناس مراجعه کنید، و با تغییرات  درونی و روانی شرایط خود را تغییر دهید. بستگی به اراده ی خودتان دارد. اعضای خانواده و رفتن به خرید، موجب تغییرات در کوتاه مدت می‌شود. پس با اراده اي قوي نسبت به درمان اين علايم تلاش كنيد.
 
***ناشناس: 
 
سلام، راه مبارزه با توهم و بدبینی افراد چیست...خواهرمن مدام فکرمیکنه پسرعمویم علیه خانواده ماتوطئه میکنه و قصدکشتن برادرم رادارد یا آخرین بار تلفنی به من گفت مادرمون راکشتند
 
پاسخ از: جعفر ميرزايي، روانشناس باليني: این علائم می‌تواند نشانه‌ی بیماری شخصیت بدبینی و بدگمانی باشد، در این مرحله که خواهرتان باور دارد که این اتفاق می‌افتد و زندگی او را تحت الشعاع قرار داده باید به روانپزشک مراجعه کنید.
 
***مینا:
 
سلام، من دو ماهی هست که همیشه تو لاک خودم هستم و خیلی گوشه گیر شدم حوصله صحبت کردن با کسی رو ندارم دوست دارم تو خودم باشم آیا این به این معنی هست که من افسردگی دارم؟لطفا کمکم کنید. ممنونم از شما
 
پاسخ از: جعفر ميرزايي، روانشناس باليني افسردگی: شما مستعد افسردگی هستید چون دچار افت شدید عملکرد شدید. بی هدف بودن و بی انگیزگی از نشانه‌های بارز بروز افسردگی است، توصیه می‌شود به روانپزشک مراجعه کنید.
 
اخبار سلامت ایران...
ما را در سایت اخبار سلامت ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیر مهدی health-news بازدید : 108 تاريخ : چهارشنبه 14 اسفند 1398 ساعت: 14:40

قربانعلی تنگ‌شیر، نایب رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی ایران و استاد دانشگاه وروانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص افسردگی دانشجویان اظهار کرد: دانشجویان می‌توانند با مشورت کردن و از بین بردن مشکلات خود، از به وجود آمدن افسردگی پیشگیری کنند.
 
او افزود: عواملی همچون دوگانگی محیط خانواده و تحصیل، نداشتن شناخت کافی از دانشگاه و تضاد‌های فرهنگی با سایر دانشجویان، مشکلات خانوادگی، اجتماعی و اخلاقی و مشکلات روحی، روانی و اجتماعی ناشی از تحصیل در دانشگاه‌های دور از محل زندگی نیز به ناهنجاری و آسیب‌های هرچه بیشتر در بین دانشجویان می‌انجامند که یکی از این موارد افسردگی است.
 
تنگ شیر گفت: در همین راستا کارشناسان و متخصصان علم روانشناسی معتقدند حفظ بهداشت روانی در دانشجویان اهمیت بسیاری دارد چراکه از این طریق دانشجو توانایی‌های خود را بازمی‌شناسد و می‌تواند با استرس‌ها و فشار‌های معمول زندگی شخصی یا دانشجویی‌اش کنار بیاید.

او ادامه داد: یافته‌ها نشان می‌دهند که افسردگی شایع‌ترین نوع اختلالات روانی در بین دانشجویان است؛ به طوری که میزان افسردگی در بیش از یک‌پنجم دانشجویان در سطحی بالاتر از متوسط قرار دارد.

نایب رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی ایران تصریح کرد: نبودن آگاهی در انتخاب رشته تحصیلی و محل تحصیل، نداشتن امنیت شغلی و آینده مبهم و کمبود امکانات رفاهی می‌تواند سبب مشکلات اعصاب و روان و حتی افسردگی در دانشجویان شود.

او ادامه داد: در آمار‌های رسمی افسردگی دانشجویان در حدود ۴۰درصد است که نسبت به ۲ سال قبل رشد تصاعدی پیدا کرده است.

تنگ شیر با اشاره به اینکه دانشجویان به عنوان قشر فرهیخته جامعه، در آینده مسئولان کشور را تشکیل می‌دهند ابراز کرد: شیوع افسردگی در دانشجویان با توجه به آیند آنها، واقعاً اسف‌بار است.

او افزود: به اعتقاد من تمام این مسائل به مشکلات و بحران‌های مادی در جامعه برمی‌گردد.

این استاد دانشگاه گفت: بیشتر آسیب‌هایی که در سطح دانشگاه‌ها وجود دارد و منجر به ناهنجاری‌های روحی در بین دانشجویان می‌شود، در ۲ زمینه هویتی و سازگاری است.

او با اشاره به ضرورت حضور مشاوره در دانشگاه اظهار کرد: کارشناسان علوم رفتاری و مشاوره معتقدند که در هر مقطع زمانی ممکن است یک شخص چه دانشجو و چه کارمند یا خانه‌دار، برای شناخت بهتر خود و مواجهه با نگرانی‌هایش، به کمک یک مشاور یا درمانگر نیازمند شود.

او ادامه داد: یکی از مراحل اصلی مشاوره افسردگی زمانی است که دانشجو برای اولین بار به مشاور مراجعه می‌کند، یعنی «تصمیم به رفتن به مشاوره» در حقیقت گام اولیه در فرآیند تغییر در ذهن و کاهش میزان افسردگی فرد مراجعه‌کننده است، اما همین که این تصمیم گرفته شود فرآیند مشاوره آغاز می‌شود و به دنبال آن دانشجو به عنوان مشاوره‌پذیر در جریان تغییر قرار می‌گیرد و دیگر دچار افسردگی این دوران نمی‌شود.
اخبار سلامت ایران...
ما را در سایت اخبار سلامت ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیر مهدی health-news بازدید : 100 تاريخ : چهارشنبه 14 اسفند 1398 ساعت: 14:23

رشت - ایرنا - مدیرعامل هلال احمر گیلان گفت: در ۹ ماه گذشته، با برگزاری ۴۰۷ دوره ، ۱۰ هزار و ۱۴۷ نفر در این استان از سوی این جمعیت آموزش های عمومی و همگانی امدادی را فرا گرفتند.

مهدی ولی پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با برگزاری ۴۱ دوره ، یک هزار و ۱۴۷ نفر آموزش های تخصصی امداد و نجات از سوی جمعیت هلال احمر استان گیلان را فرا گرفتند.

وی با اشاره به برگزاری آموزش های جمعیت هلال احمر گیلان در سه حوزه  آموزش های عمومی و همگانی، تخصصی امداد و نجات و آموزش ضمن خدمت کارکنان افزود: با برگزاری شش دوره آموزشی، ۸۲۷ نفر از آموزش های جمعیت هلال احمر استان بهره مند شدند.

مدیرعامل هلال احمر استان گیلان با اشاره به نقش آموزش و پژوهش در این جمعیت خاطر نشان کرد: حوزه آموزش و پژوهش هلال احمر، تمامی امور مربوط به برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر فعالیت­ های آموزشی و پژوهشی این جمعیت  را بر عهده دارد. 

وی با بیان این که جمعیت هلال احمر به عنوان نهادی امدادی و عام المنفعه، عمده فعالیت خود را با موضوع آمادگی و آموزش کمک‌ های اولیه متمرکز کرده، اضافه کرد: ارتقای سطح دانش و مهارت اقشار مختلف جامعه در ارتباط با امداد و کمک های اولیه، ارتقای سطح دانش و مهارت اقشار مختلف جامعه در ارتباط با آشنایی با حوادث و سوانح و نحوه مقابله با آن، ایجاد انگیزه در زمینه امداد و کمک های اولیه و آشنایی با حوادث و سوانح و ترویج فرهنگ خود امدادی و دگر امدادی از اهداف حوزه آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر است.

وی با تشریح سایر فعالیت های حوزه آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر گیلان در ۹ ماه گذشته، خاطر نشان کرد: برگزاری دوره کشوری تربیت مربی کمک های اولیه در اردوگاه شاخه زیتون منجیل با مشارکت ۳۹ نفر از نجاتگران این جمعیت، برگزاری دو دوره آمادگی در برابر مخاطرات و اسکان اضطراری ویژه خبرنگاران بحران در اردوگاه آموزش های تخصصی چاف و مرکز علمی و کاربردی هلال احمر و برگزاری دوره های تخصصی کشوری واکنش سریع در اردوگاه آموزش تخصصی چاف با حضور ۸۴ نفر از نجاتگران هشت استان شمال و شمال غرب کشور، بخشی دیگر از عملکرد حوزه آموزش و پژوهش در این مدت است.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه های آموزشی در حوزه های مختلف توسط مرکز علمی و کاربردی هلال احمر گیلان اضافه کرد: برگزاری همایش سبک زندگی ایرانی و اسلامی مبتنی بر عفاف و حجاب، کارگاه آموزشی ازدواج موفق به مناسبت روز ازدواج، کارگاه آموزشی داروشناسی مقدماتی و نسخه خوانی، کارگاه آموزشی غدیرشناسی به مناسبت عید سعید غیر خم و برگزاری کارگاه آموزشی مکالمه زبان، دوره های آموزشی مقدماتی و نسخه خوانی در شهرستان آستارا، نمایشگاه کتاب به مناسبت روز کتاب و کتاب خوانی، کارگاه آموزشی روانشناسی پیش از ازدواج با همکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی  گیلان از جمله عملکرد مرکز علمی کاربردی هلال احمر استان در این مدت است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان بیان داشت: در زمان حاضر، مرکز علمی کاربردی این جمعیت با سه رشته مقطع کاردانی شامل امداد سوانح، بازرگانی انبارداری، اطفای حریق شهری و شش رشته مقطع کارشناسی شامل مدیریت امداد سوانح طبیعی، مدیریت عملیات امداد و نجات، مدیریت و فرماندهی عملیات در حریق و حوادث، مدیریت بحران در اماکن و مددکاری روانی و اجتماعی در بحران، با ۳۲۰ دانشجو فعال است.

اخبار سلامت ایران...
ما را در سایت اخبار سلامت ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیر مهدی health-news بازدید : 100 تاريخ : يکشنبه 4 اسفند 1398 ساعت: 15:19

قم - ایرنا-لزوم شفافیت درواگذاری زمین به واحدهای صنفی، انتقال واحدهای صنفی به شهرک‌های تخصصی، رشد ۹۶ درصدی صادرات منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، شروع به ساخت ۴ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی و افتتاح ۲۵۰ طرح در دهه فجر؛ از اخبار هفته گذشته قم بود.

جذب ۷۰ درصد تسهیلات اشتغال روستایی درکشاورزی، به‌روز شدن وضعیت مدیریت هیات‌های ورزشی قم، ظرفیت ساخت ۹ هزار و۵۰۰ واحد در طرح اقدام ملی مسکن، فعالیت ۴۵۰ نخبه ایثارگر، کاهش نرخ طلاق، تلاش برای رفع محرومیت از قمرود، افزایش ۱۱ درصدی بازرسی‌ بنگاه‌های اقتصادی، فرونشست زمین در جعفریه،ضرورت تکمیل زنجیره تولید صنعت مبلمان، رشد هفت‌ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان، بومی‌سازی شورای حل اختلاف تولید و صنعت، نیاز تامین مواد اولیه درصنعت چوب، تاکید بر کیفیت میوه شب عید، تحقق ۴۸۲۰ میلیارد ریال از تسهیلات رونق تولید، صادرات ۱۰۰ هزار تن کالا از گمرک و قم نخستین استان سبز؛ از دیگر اخبار هفته گذشته این استان است.

لزوم شفافیت درواگذاری زمین به واحدهای صنفی  

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم گفت: باید واگذاری زمین درشهرک صنعتی شهاب به اصناف استان به طور کامل شفاف و به دور از هرگونه شائبه تبعیض انجام گیرد.

مهراد غضنفری درجلسه کارگروه حمایت از رونق تولید درحوزه اصناف قم افزود: در واگذاری زمین برای استقرار بُنَکداران در شهرک شهاب مشکلات انتقال سند در آینده برطرف می‌شود.

شهرک شهاب در کیلومتر ۵ آزاد راه قم - تهران واقع شده‌است.

انتقال واحدهای صنفی به شهرک‌های تخصصی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: انتقال واحدهای صنفی به شهرک‌ها و پهنه‌های تخصصی از رویکردهای مهم اقتصادی استان است.

محمود سیجانی درجلسه کارگروه حمایت از رونق تولید درحوزه اصناف قم افزود: بخشی از واحدهای حوزه صافکاری و سایر مشاغل وابسته به زودی به شهرک خودرویی منتقل می‌شود.

جذب ۷۰ درصد تسهیلات اشتغال روستایی درکشاورزی       

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: بر اساس اطلاعات سامانه کارا، ۷۰ درصد اعتبارات تسهیلات اشتغال روستایی استان توسط بخش کشاورزی جذب‌ شده‌است.

سید مصطفی منزوی درگفت‌وگو با ایرنا افزود: در همین رابطه در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی ۲۵۳ فقره طرح برای دریافت تسهیلات به مبلغ ۲۴۸ میلیارد تومان به بانک‌های عامل استان معرفی شد.

به‌روز شدن وضعیت مدیریت هیات‌های ورزشی

مدیرکل ورزش و جوانان قم، با اشاره به وجود ۴۳ هیات ورزشی در این استان گفت: با تلاش‌های صورت گرفته برای برگزاری مجمع‌های سالیانه هیات‌های ورزشی وضعیت مدیریت تمام هیات‌های ورزشی در استان به‌روز شده‌است.

رسول منعم هفته گذشته درمجمع انتخاباتی هیات کوهنوری و صعودهای ورزشی قم، با بیان اینکه پیش از این تعدادی از هیات‌های ورزشی به صورت سرپرستی اداره می‌شد، افزود: درماه‌های گذشته ۳۸ مجمع سالیانه هیات‌های ورزشی در استان برگزار شد که این اقدامی بی‌سابقه در ورزش استان است.

رشد ۹۶ درصدی صادرات منطقه سلفچگان

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم گفت: صادرات کالاهای تولیدشده در این منطقه از نظر ارزش سرمایه‌ای، در امسال تا پایان دی‌ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۶ درصد رشد داشته است.

سید مهدی علیزاده طباطبایی هفته گذشته در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این در حالی است که حجم واردات منطقه نیز طی مدت یادشده نسبت به سال گذشته ۴۶ درصد کاشته یافته است و این موضوع به‌خوبی روند روبه رشد فعالیت‌های تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان را نشان ‌می‌دهد.

شروع ساخت ۴ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی

آیین کلنگ زنی ۴ هزار واحد مسکونی در طرح اقدام ملی، با حضور علی نبیان معاون وزیر راه و شهرسازی و بهرام سرمست استاندار قم در منطقه پردیسان برگزار شد.

ظرفیت ساخت ۹ هزار و۵۰۰ واحد در طرح اقدام ملی مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی قم گفت: این استان ظرفیت ساخت ۹هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی درطرح اقدام ملی مسکن را دارا و امکان تامین زمین برای آنها فراهم است.

حسن صبوری درآیین کلنگ زنی طرح اقدام ملی درقم بیان کرد: باید درتولید مسکن مشارکت ذی‌نفعان و انبوه سازان به کارگرفته شود.

فعالیت ۴۵۰ نخبه ایثارگر

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثاگران قم گفت: ۴۵۰ نخبه از جامعه ایثارگری دراستان قم فعالیت دارند که از این تعداد ۱۱۰ تن روحانی، ۴۱ تن استاد حوزه علمیه و ۵۴ تن استاد دانشگاه هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن هنرمند هفته گذشته در همایش تجلیل از نخبگان شاهد و ایثاگر و گرامیداشت چهل‌ویکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران افزود: در این استان ۶ هزار شهید، ۱۲ هزار جانباز و ۷۰۰ آزاده داریم که تعداد آنها با خانواده‌های گرانقدرشان حدود ۸۰ هزار تن می‌شود.

۳۹ درصد اشتغال در صنعت

رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت قم گفت:‌ سهم بخش صنعت،‌ معدن و تجارت از کل اشتغال استان رقم قابل‌توجه ۳۹.۴ درصد است که جایگاه مهم این حوزه اقتصادی را به‌خوبی نشان می‌دهد.

محمود سیجانی هفته گذشته در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بر اساس آمار دربخش صنعت ۵۶ هزار و۱۵۳ تن، درزمینه صنایع معدنی یک هزار و ۵۲۲ تن و در حوزه تجارت استان ۸۷ هزار و ۶۸ تن مشغول به فعالیت هستند.

کاهش نرخ طلاق

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: نرخ طلاق در نیمه نخست امسال در استان قم، ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش‌یافته است.

زهرا جواهریان هفته گذشته در گفت وگویی افزود: آموزش و مشاوره‌های قبل، حین و بعد از ازدواج در دستور کار استان قرار داشته و اجرایی شده است.

فرسودگی شهر با کاهش بهای خدمات شهری 

شهردارقم گفت: کاهش بهای خدمات سازمان‌های تابعه شهرداری عملا این شهر را درمسیر فرسودگی و افت خدمت رسانی قرار خواهد داد.

سید مرتضی سقاییان نژاد در جلسه شورای اسلامی شهر قم افزود: باید برای خدمات رسانی عمومی و مطلوب به مردم بهای خدمات شهری به صورت کامل به شهرداری پرداخت شود.

لزوم توجه به کارگران شهرداری

رییس شورای اسلامی شهر قم، تعامل برخی پیمانکاران شهرداری با کارگران را ظالمانه توصیف کرد و گفت: کارگران شهرداری از برخورد و رفتارهای پیمانکاران به‌شدت گله‌مند و ناراضی هستند و مسائل، بسیار نگران‌کننده شده است.

عبدالله جلالی هفته گذشته در جلسه شورای شهر قم افزود: پیمانکاران شهرداری نسبت به پرداخت حقوق و تعهد به بیمه تکمیلی کارگران شرکتی شهرداری عمل نمی‌کنند.

تلاش برای رفع محرومیت از قمرود

بخشدار مرکزی قم گفت:‌ با اجرای اقدامات عملیاتی و تکمیل زیرساخت‌ها، محرومیت ظرف ۲‌سال آینده از مناطق کمتر برخوردار دهستان قمرود برچیده خواهد شد.

سید داوود حاجی‌حسینی هفته گذشته درگفت‌وگو با ایرنا افزود: برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم بومی ساکن در روستاهای دهستان قمرود،‌ بخشداری مرکزی با همکاری سایر دستگاه‌های استان و به‌خصوص قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قم، بحث آب‌رسانی، گاز رسانی و تکمیل سایر زیرساخت‌های لازم به‌منظور ایجاد شرایط زندگی مطلوب را در دستور کار خود قرار داده است.

تاکید بر کیفیت میوه شب عید

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم گفت: باید از هم اکنون تامین کالاهای شب عید استان را دنبال کنیم و روی کیفیت میوه دقت لازم صورت گیرد.

مهرداد غضنفری هفته گذشته در جلسه کارگروه تنظیم بازار و کمیسیون امور تعزیرات قم افزود: خوشبختانه سازمان صنعت، معدن و تجارت قم در خصوص تامین میوه شب عید خوب حرکت کردند و در مسیر تامین مشکلی وجود ندارد، اما باید بر روی کیفیت میوه کنترل دقیق انجام شود.

افزایش ۱۱ درصدی بازرسی‌ بنگاه‌های اقتصادی

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد رشد دارد.

احمد رضا سمیعی نسب هفته گذشته درجلسه کارگروه تنظیم بازار و کمیسیون امور تعزیرات قم افزود: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه در مجموع ۷۸ هزار و ۹۴۰ مورد بازرسی از بنگاه های اقتصادی در این استان انجام، و ۶ هزار و ۴۹۶ پرونده در قالب ۹ هزار و ۱۰۰ عنوان تخلف به ارزش ۶۶۷ میلیارد و ۲۱۹ میلیون ریال تشکیل شده است.

فرونشست زمین در جعفریه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم گفت: کاهش میزان بهره‌برداری از منابع آبی موجود در سفره‌های منطقه،‌ موثرترین راهکار برای توقف روند فرونشست زمین در بخش جعفریه است.

احمد حاجی حسینی مسگر هفته گذشته درگفت‌وگو با ایرنا افزود: با بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته از حدود ۲۰ سال پیش روند فرونشست زمین در بخش جعفریه، براثر برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی موردتوجه قرار گرفت.

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

استاندار قم، با تاکید بر ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: رویکرد استان، هم‌راستا با رویکردهای جهانی حمایت از این شرکت‌هاست.

بهرام سرمست در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید افزود: باید از شرکت‌های فوق در نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید قم دعوت به عمل آید که حضوری فعال داشته باشند.

بومی‌سازی شورای حل اختلاف تولید و صنعت

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم؛‌ با اشاره به توافق وزارت صنعت، معدن و تجارت و قوه قضاییه برای تشکیل شورای حل اختلاف تولید و صنعت گفت: این شورا درقم بومی سازی شده و درمحل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استقرار پیدا می‌کند.

محمود سیجانی در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع قم در افزود: بر اساس توافق صورت گرفته بین وزیر صنعت، معدن و تجارت با معاون قوه قضاییه به عنوان رییس مرکز شورای حل اختلاف کشور، در استان‌ها شورای حل اختلاف ویژه، برای حل اختلاف‌های حقوقی و مالی واحدهای تولیدی شکل گرفته‌است.

رشد هفت‌درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان

رییس پارک علم و فناوری استان قم گفت: تا ششم‌ بهمن‌ماه امسال، ۷۸ شرکت دانش‌بنیان در این استان ثبت‌شده که در مقایسه با ۲۰ خردادماه امسال که آمار ارائه‌شده ۷۳ مورد بود، بیش از هفت درصد رشد یافته است.

سید حسین‌ اخوان علوی در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید قم افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان در چهار گروه تولیدی نوع یک و دو و نوپای نوع یک و دو دسته‌بندی می‌شوند، که تولیدی نوع یک و نوپای نوع یک از مزیت معافیت مالیاتی برخوردار است.

تحقق ۴۸۲۰ میلیارد ریال از تسهیلات رونق تولید

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن‌ و تجارت قم؛ با اشاره به این‌که مجموع اعتبارات تسهیلات رونق تولید در نظر گرفته‌شده برای این استان ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال است، گفت: ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آن متعلق به بخش صنعت است که تاکنون چهار هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال آن محقق شده است.

عبدالرضا شاملی هفته گذشته در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید قم افزود: از ابتدای امسال تاکنون در بخش تسهیلات رونق تولید در حوزه صنعت ۷۶ پرونده را به بانک‌های عامل معرفی کرده‌ایم.   

ضرورت تکمیل زنجیره تولید صنعت مبلمان

استاندارقم، با انتقاد اززنجیره ناقص صنعت مبلمان گفت: تکمیل زنجیره تولید دراین صنعت از نیازهای اساسی و فوری است.

بهرام سرمست در همایش صنعت چوب و مبلمان قم افزود:اگر زنجیره تولید این صنعت درقم تکمیل شود، دیگردر حوادث سیاسی و تحریم‌های خارجی ضربه‌ای به فعالان چوب و مبلمان وارد نمی‌شود.

صادرات ۱۰۰ هزار تن کالا از گمرک

مدیرکل گمرکات قم گفت: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار از گمرکات قم به بازارهای بین المللی صادر شد.

محمد خلیلی هفته گذشته درگفت وگو با ایرنا افزود: در همین رابطه محصولاتی همچون گرانول،‌ پفک، کفش و صندل، شمش سرب، مواد و محصولات پلاستیکی و شیمیایی و هیدروکربن به کشورهایی مانند عراق، افغانستان، امارات، هند، پاکستان و ازبکستان صادر شده است.

ضعف در ساخت سریال

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت: ضعف در تولید فیلم و سریال تلویزیونی یکی از معضلات فرهنگی این استان است.

سید موسی حسینی کاشانی در جلسه شورای فرهنگ عمومی قم افزود: بسیاری از استان‌های کشور سریال سرداران شاخص خود را سال‌ها قبل ساخته‌اند.

فعالیت ۸۸ معدن

رییس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم گفت: در حال حاضر ۸۸ معدن در این استان فعال است و قم یکی از مناطق مهم معدنی کشور به شمار می‌آید.

محمود سیجانی در گفت‌وگو با ایرنا افزود:‌ یک‌هزار و ۲۲۱ تن با سرمایه‌گذاری بیش از یک‌هزار میلیارد ریال در این معادن مشغول به کار هستند و امکان توسعه میزان سرمایه گذاری و افزایش فرصت‌ اشتغال در این حوزه مهم اقتصادی استان با مشارکت بخش خصوصی فراهم است.

مزیت‌های منطقه ویژه سلفچگان

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم گفت: این منطقه به دلیل قرار گرفتن درکانون تبادلات تجاری کشور،‌ بهترین مکان برای تولید و نگهداری کالا به شمار می‌آید.

سید مهدی علیزاده طباطبایی درگفت‌وگو با ایرنا افزود: فعالیت در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های تجارت کشور،‌ دارای مزایای بسیاری است که تولیدکنندگان را به فعالیت در این مکان ترغیب می‌کند.

افتتاح ۲۵۰ طرح در دهه فجر

استاندارقم گفت: امسال به مناسبت دهه مبارک فجر بیش از ۲۵۰ طرح درحوزه‌های مختلف ازجمله اقتصادی با اعتبار ۵ هزار و ۷۵۹ میلیارد ریال در استان به بهره‌برداری می‌رسد و نیز عملیات اجرایی تعدادی از طرح‌ها آغاز می‌شود.

بهرام سرمست هفته گذشته درآیین‌ خطبه‌خوانی خادمان آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) و مدیران استان به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) و آغاز دهه مبارک فجر افزود: کلنگ‌زنی کمربندی جدید قم نیز در این ایام انجام خواهد شد.

قم نخستین استان سبز

مدیرعامل شرکت گاز استان قم گفت: با گازرسانی به تمامی روستاهای استان در شش ماهه نخست سال آینده، به عنوان نخستین استان سبز معرفی خواهیم شد.

علیرضا نصیری در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم گفت: از ۱۶۰ روستایی که در استان قم قابلیت گازرسانی داشته است، ۱۳۵ روستا تاکنون از نعمت گاز برخوردار شده اند و طرح های گازرسانی به دیگر روستاهای استان در دست اجراست.

اخبار سلامت ایران...
ما را در سایت اخبار سلامت ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیر مهدی health-news بازدید : 94 تاريخ : يکشنبه 4 اسفند 1398 ساعت: 15:11

زاهدان- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: سیلاب ۲۰ تا ۲۲ دی در استان افزون‌بر ۴۰ میلیارد ریال خسارت به حوزه بهداشت و درمان زیر پوشش این دانشگاه وارد کرد.

 دکتر سید محمد هاشمی شهری روز شنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیشترین خسارت وارده این مدت به خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بوده است.

وی با اشاره به طرح‌های دهه فجر گفت: همزمان با چهل و یکمین سالگرد شکوهمند انقلاب اسلامی ۲۵ طرح عمرانی و خدماتی با زیربنای سه هزار و ۵۰۰ متر مربع و اعتباری بیش‌از ۱۱۰ میلیارد ریال در حوزه تحت پوشش این دانشگاه به بهره‌برداری رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: هفت خانه بهداشت، ۶ پانسیون پزشک و ماما، پنج پایگاه اورژانس،یک پایگاه سلامت شهری، یک مرکز جامع خدمات سلامت روستایی، واحد دفع پسماندهای عفونی در بیمارستان حضرت علی اصغر(ع)، بخش روانپزشکی در بیمارستان رازی سراوان، مرکز دندانپزشکی و مرکز مشاوره پیش از ازدواج در میرجاوه و هنرستان بهیاری در سراوان طرح‌های افتتاح شده این دانشگاه را در دهه فجر تشکیل می‌دهند.

 وی افتتاح این طرح‌ها را مبنی بر توسعه سیستم شبکه‌های بهداشت و درمان در روستاها و  مناطق کمتر برخوردار شهری عنوان کرد و افزود: توسعه شبکه‌های بهداشت ودرمان ایران یکی از دستاوردهای منحصر به فرد انقلاب است که تقریبا در هیچ جای دنیا نظیر نداشته است.

دکتر هاشمی با بیان اینکه سامانه ارائه خدمات سلامت از بالاترین ضریب نفوذ در بین نهادهای خدماتی برخوردار است گفت: در دوردست‌ترین روستاها که حتی امکان دارد مدرسه هم نداشته باشند معمولا کادربهداشت و درمان حضور دارند و این سیستم و شبکه وسیع خدمت رسانی از دستاوردهای بزرگی بوده که پس از پیروزی انقلاب در کشور و استان ما رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین دستاوردها پس از پیروزی انقلاب در کشور، پیشرفت‌هایی بود که در حوزه سلامت به وجود آمده است گفت: این پیشرفت‌ها مرهون تلاش‌های همه جانبه کادر پزشکی و همه کسانی که نظام سلامت را مورد حمایت قرار داده‌اند  است.

ریس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: نگاه به سال‌های آغازین پس از پیروزی انقلاب و پیش از آن نشان می‌دهد، که مجبور بودیم برای درمان به سایر استان‌های برخوردار سفر کنیم ولی هم‌اینک شاهد توسعه علوم و تجهیزات پزشکی در استان سیستان و بلوچستان هستیم.

وی تصریح کرد: پیش از انقلاب در بسیاری از مراکز بهداشتی و درمانی کشور، پزشکان، کارشناسان، پیراپزشکان و کادر درمانی از کشورهایی چون بنگلادش، هندوستان و پاکستان حضور داشتند و در حقیقت کادر پزشکی کشور متشکل از پزشکان خارجی بود اما امروز در زمینه تربیت نیروی انسانی پزشکی به خود اتکایی و خود کفایی رسیده‌ایم و در سیستان و بلوچستان پزشکان ایرانی و بومی مستقر هستند.

هاشمی از انجام نخستین عمل جراحی کاشت حلزون در سیستان و بلوچستان همزمان با دهه فجر خبر داد و افزود: نخستین عمل جراحی کاشت حلزون در مرکز کاشت حلزون و شنوائی سنجی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان همزمان با دهه فجر در این دانشگاه انجام شد.

وی افزود: امروز شاهد ورود سیستان و بلوچستان به عرصه جدید و نوینی از توانمندی‌های علمی و خدماتی در حوزه سلامت بودیم و به زودی تعداد دیگری از فرزندان ناشنوای ما بدون نیاز به عزیمت به سایر نقاط کشور و در همین استان نعمت شنوایی خود را باز می‌یابند

اخبار سلامت ایران...
ما را در سایت اخبار سلامت ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیر مهدی health-news بازدید : 113 تاريخ : يکشنبه 4 اسفند 1398 ساعت: 15:07

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار احمد نوریان در دومین کنگره بین‌المللی مددکاری اجتماعی و تاب‌آوری اجتماعی با تبریک اعیاد نورانی و پر برکت شعبانیه به ویژه خجسته سالروز ولادت فرخنده امام آزادگان حضرت حسین بن علی (ع) و روز پاسدار، از دست‌اندرکاران برگزاری دومین کنگره بین‌المللی مددکاری اجتماعی و تاب‌آوری اجتماعی تقدیر کرد و خطاب به دکتر آنا ماریا کمپانینی رئیس انجمن بین‌المللی مدارس مددکاری اجتماعی، اظهار داشت: از همراهی، همدلی و همدردی با افراد آسیب دیده و کم برخوردار جهانی سخن می‌گوئید، پس چرا در یمن، سوریه، افغانستان و … به داد هزاران نفر از کودکان، زنان و غیرنظامیانی که براثر زیاده خواهی ها و حملات نظامی دولت‌های استکبار آسیب می‌بینند، نمی‌رسید! چرا در مقابل این همه ظلم و تجاوز و تعدی به حقوق مردمی مظلوم و بی پناه از سوی ایادی استعمار جهانی سکوت می‌کنید.

وی افزود: مددکاری در دین مبین اسلام دارای گفتمان و برنامه کاری است که در این ارتباط خداوند در سوره مائده آیه ۲ قرآن کریم می‌فرماید: وتعاونوا علی البر و التقوی ولا تعاونوا علی الاثم و العدوان و اتقوا الله ان الله شدید العقاب (شما مؤمنان یکدیگر را در نیکوکاری و تقوا پیشگی یاری دهید و در گناه و تجاوز به یکدیگر کمک نکنید و از خدا پروا کنید که خداوند سخت کیفر است).

سردار نوریان با اشاره به اهمیت مددکاری اجتماعی در اسلام و فلسفه انتخاب روز مددکار همزمان با میلاد مولا حضرت علی (ع) و تاسی به امیرالمومنین اولین مددکار اجتماعی و یاور یتیمان و فقرا، اضافه کرد: در آیه‌های قرآن و مکتب حیات بخش اهل بیت علیهم السلام بر خدمت به مردم و نیازمندان جامعه تأکید فراوانی شده است. امام حسین (ع) در این رابطه می‌فرمایند: بدانید نیازمندی‌های مردم به شما نعمت است، که اگر با رنجاندن مردم نیازمند، کفران نعمت کنید، خداوند این وظیفه را به دیگران محول می‌کند.

سخنگوی ناجا خاطر نشان کرد: امام حسین (ع) سه ویژگی برای مددکار بیان داشته‌اند که فرد مددکار باید؛ دین دار و جوانمرد بوده و شرافت خانوادگی داشته باشد.

این مقام انتظامی یادآور شد: بر اساس آموزه‌های اسلامی مددکاران اجتماعی، انسان‌های عاشق و بی ادعایی هستند که دیگران را بر خود ترجیح داده و دلسوزانه و با خلق نیکو از مشکلات زندگی دیگران، گره گشایی می‌کنند.

سردار نوریان تأکید کرد: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد به عنوان تنها پلیس در بین کشورهای جهان، به تأسیس مراکز مددکاری اجتماعی، روان شناسی و مشاوره اضطراب با هدف بررسی علمی پدیده‌های اجتماعی، ریشه‌یابی علل و عوامل ناهنجاری‌ها، ارائه خدمات رایگان به افراد آسیب دیده یا در معرض آسیب اقدام می‌نماید، زیرا اعتقاد داریم مدیریت پدیده‌های اجتماعی نیازمند راهکارها و راهبردهای فرهنگی- اجتماعی است.

معاون اجتماعی ناجا ادامه داد: هم اکنون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با ساختار تعریف شده و به‌کارگیری کارشناسان جوان دارای تحصیلات عالیه، نسبت به ارتقا بهداشت روانی جامعه، آموزش مهارت‌های زندگی و توانمندسازی و افزایش تاب‌آوری افراد در معرض آسیب، گام‌های مؤثری برداشته است.

وی با تأکید بر ترجیح ارائه خدمات یاورانه و حمایتی بر اقدامات انتظامی در مواجهه با مردم افزود: سالانه ۴۰۰ هزار پرونده با موضوعات مختلف اعم از اختلافات خانوادگی، نزاع و درگیری، اعتیاد به مواد مخدر، درخواست طلاق و … در مراکز مشاوره و مددکاری اجتماعی کلانتری‌ها، رسیدگی می‌شود که آمارها نشان می‌دهد، حدود ۶۸ درصد پرونده‌ها، حل و فصل و به مصالحه و عدم طی مراحل قضائی منتج می‌شود.

به گفته معاون اجتماعی ناجا در حال حاضر پلیس ۴۴ مرکز مشاوره و مددکاری اجتماعی در سطح کشور راه اندازی کرده است که ۱۳ مرکز آن در تهران است و همچنین ۶۵۰ دایره مددکاری اجتماعی در کلانتری‌ها فعالیت می‌کنند که امسال به دو برابر افزایش خواهد یافت.

سردار نوریان با بیان اینکه از نظر ما، ارائه خدمات یاورانه و حمایتی در این بخش بر اقدامات انتظامی ترجیح دارد، خاطر نشان کرد: هم اکنون ۴۴ مرکز مشاوره در سطح کشور وجود دارد که ۱۳ مرکز در تهران فعال است و ۶۵۰ دایره مددکاری اجتماعی در کلانتری‌ها است که امسال به دو برابر این میزان افزایش می‌یابد.

معاون اجتماعی ناجا در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در حال حاضر اکیپ‌های مشاوره‌ای و مددکاران اجتماعی ناجا به منظور یاری رساندن به آسیب دیدگان استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان فعال شده‌اند که ضمن ابراز همدردی با هموطنان آسیب دیده از سیل تا پایداری شرایط، تمام واحدهای مشاوره و مددکاری پلیس در راستای کاهش آلام سیل زدگان عزیز، ارتقا بهداشت روانی، کاهش استرس و اضطراب‌های ناشی از سیل و هرگونه ارائه خدمات روانشناختی و مددکاری اجتماعی، فعالیت خواهند کرد.

سردار نوریان در بخش دیگری از سخنان با تشریح مزیت‌های خدمات مددکاری نیروی انتظامی نسبت به سایر نهادهای دولتی و غیردولتی، بیان کرد: مددکاران اجتماعی پلیس در بزنگاه مشکلات مردم که کار به جای باریک می‌کشد، وارد عمل می‌شوند و از سوی دیگر در دسترس مردم هستند و با تدبیر و درایت گره گشایی از مشکلات مراجعان می‌کنند.

سخنگوی ناجا بیان کرد: پلیس مامن مردم بوده و بر اساس قانون حل و فصل بسیاری از دعاوی خانوادگی، اجتماعی و پیشگیری از بسیاری از ناهنجاری‌ها، آسیب‌ها و جرایم به پلیس، ارجاع می‌شود.

سردار نوریان با اشاره به ارائه خدمات رایگان مشاوره و مددکاری توسط پلیس و رابطه آن با امنیت تأکید کرد: با ارتقا مهارت‌های زندگی و توانمندسازی روانی افراد، به ویژه گروه‌های پرخطر و در معرض آسیب، نظم و امنیت جامعه تقویت و پایدار می‌گردد.

این مقام مسئول ادامه داد: از نظر پلیس، مددکاری اجتماعی یک ارزش و عمل خداپسندانه است، اما از جنبه دیگر، یک تکلیف دینی و مسئولیت اجتماعی بوده و در ابعاد جهانی از جهت نوع دوستی و انسان دوستی باید به آن پرداخت.

معاون اجتماعی ناجا در خاتمه گفت: حوزه مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا طی دو دهه اخیر تلاش کرده به عنوان شریک فعال انجمن‌های علمی و دانشگاهی در برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌ها و همچنین تأمین و اجرای برنامه‌های ملی و بین‌المللی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ایفای نقش نماید.

اخبار سلامت ایران...
ما را در سایت اخبار سلامت ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیر مهدی health-news بازدید : 116 تاريخ : پنجشنبه 1 اسفند 1398 ساعت: 13:32

به گزارش خبرگزاری مهر، ضعف در بلوغ و خلاهای شخصیتی، نیاز به دگر نوازی، سرعت و هجوم اطلاعات در دنیای مدرن، وجود فرهنگ زیست دوگانه در جامعه ایرانی و معنویت بیرونی باعث شده تا افراد برای دیده شدن و تایید، به نمایش خوشبختی زندگی خود در فضای مجازی روی بیاورند، در همین رابطه بیست و نهمین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و اندیشه با موضوع «نمایش خوشبختی در فضای مجازی» با حضور سعید ایمانی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، معصومه حاتمی، فوق دکتری روانشناسی سلامت و مدرس دانشگاه ، مهدی اسماعیل‌تبار روانشناس  و با اجرای احسان محمدی روزنامه‌نگار و فعال فضای مجازی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

باید رژیم شبکه های اجتماعی داشته باشیم

سعید ایمانی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه تظاهر به خوشبختی محصول دنیای مدرن است، گفت: فضای مجازی باعث شده افرادی که دارای خلاهای شخصیتی هستند به دنبال پر کردن آن در فضای مجازی باشند، تا خود برتر و ایده آل را که نیاز به توضیح ندارد در این شبکه ها به نمایش بگذارند.

ایمانی با تاکید بر اینکه این افراد در دنیای واقعی به علت خلاهایی که دارند نمی توانند صحبت کنند و همیشه  مجبور هستند خود را در پشت یک نقاب پنهان کنند، اظهار کرد: اینگونه افراد، نمایی از خوشبختی خود را به دیگران نشان می دهند تا حس رقابت را ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه اگر از تکنولوژی درست استفاده شود باعث شکوفایی شخصیت می شود، تصریح کرد: اینگونه خودشیفتگی باعث اختلال شخصیتی در افراد می شود و آنچه خطرناک است ایجاد حس رقابتی ناسالم است که چرا دیگران خوشبخت هستند و من نیستم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه نمایش خوشبختی در زمان های گذشته نیز وجود داشته، گفت: نیاز به تحسین شدن یک حس غریزی است و در پایین ترین سطح قرار دارد. فردی که در لایه های پایین قرار دارد وقتی به نیاز تحسین شدن او پاسخ داده نشود سقوط می کند و درهم می شکند و هر چه افراد از نظر بلوغ عقلی در لایه های بالاتری قرار داشته باشند نیازی به نمایش خوشبختی خود و تحسین دیگران ندارند.

ایمانی با بیان اینکه نمایش خوشبختی منشا اختلالات روحی است و می تواند بحران های جدی تری را برای فرد به  وجود بیاورد، ادامه داد: تکنولوژی ما را به سمت زندگی انفرادی سوق می دهد که می تواند باعث اختلال شود به همین علت ما باید رژیم شبکه های اجتماعی داشته باشیم تا کمتر آسیب ببینیم.

 استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه مدرنیته تمایل به نمایش را بیشر کرده است، گفت: اگر از منظر نرم‌آماری نگاه کنیم، چیزی که نرمال نباشد ناخودآگاه جامعه به سمت آن پیش می‌رود؛ زندگی امروزی با زندگی چند دهه قبل فرق دارد در 50 سال گذشته تفاوت نسلی هر 30 سال یکبار بود ولی امروز به سه تا چهار سال رسیده است. یکی از دلایل  نمایش خوشبختی، دگر نوازی و فرار از خود برای رسیدن به آرامش است در ناخودآگاه ترس‌هایی وجود دارد که باعث رقابت بین خود واقعی و خود ایده آل می‌شود و ما مجبور هستیم این فاصله را کمتر کنیم و اگر موفق به کم کردن این فاصله نشویم به سمت اختلال روانی پیش می رویم.

ایمانی با اشاره به اینکه شبکه های اجتماعی بعد فردگرایی فرد را برجسته می کنند زیرا می خواهیم همیشه برتر و برنده باشیم و خود را برای دیگران جذاب نشان دهیم، ادامه داد:  باید از فضای مجازی درست استفاده کنیم و اگر نظمی را در این فضا به وجود بیاوریم عامل پیشرفت هم می شود. اما در جامعه ما فرهنگ استفاده از این تکنولوژی همچون یک فنر جمع شده و اکنون رها شده است به صورتی که فضای مجازی به یک دوست در خانواده‌ها و افراد تبدیل شده که آسیب زا است. بسیاری از خانواده های ایرانی مهارت فرزندپروری را ندارند و به همین دلیل فرزندان از خانواده فاصله گرفته و به شبکه‌های اجتماعی پناهنده می‌شوند و در آنجا با نمایش خود تایید می شوند و شادی کاذب را برای این فرد به وجود می آورند.

هجوم اطلاعات بدون منع باعث سردرگمی می شود

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به اینکه آیا خوشبختی‌نمایی در فضای مجازی راهی برای فرار از رنج های زندگی است، گفت: همه‌ دوست دارند تایید شوند و خودشیفتگی آنها نوازش شود و بسته به میزان آسیب‌های موجود در طول زندگی دنیای روحی و روانی افراد نیاز به دیده شدن و تایید شدن دارد. هر چه آسیب در خانواده  بیشتر باشد نیاز به دیده شدن بیشتر می شود. ولی اگر خانواده به این امر پاسخ دهد دیگر نیازی به نمایش خود در فضای مجازی ایجاد نمی‌شود و عقده‌گشایی در این حوزه کمتر است. هر چه فرد خوشبختی را بیشتر حس کند و رضایت درونی داشه باشد احتیاج کمتری به تایید دیگران دارد.

سعید ایمانی در ادامه این بحث با اشاره به اینکه اولین کانونی که با نمایش خوشبختی آسیب می‌بیند کانون  خانواده است، گفت: امروز مردم اشتهای زیادی برای دریافت اطلاعات دارند. من  بیشتر نگران پدران و مادران آینده هستم که هجوم اطلاعات بدون منع باعث سردرگمی آنها می شود، زیرا این حجم از اطلاعات مانند جزیره هایی است که قابل کنترل نیست. اگر این مفاهیم در خانواده پذیرفته شود بلوغ فکری را از افراد می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه دیدن خوشبختی دیگران اگر یک مدل باشد ایرادی ندارد ولی اگر به سمت حسادت پیش برود باعث خود درگیری، پست رفت و آسیب های جبران ناپذیر در زندگی افراد می شود، افزود:  باید وقتی آدم‌های موفق را می‌بینیم با آن‌ها خودمان را به‌روز کنیم و در این شراط است که می‌توانیم موفقیت بیشتری در زندگی کسب کنیم. 

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه باید یک مدل و الگوی درست را در جامعه ایجاد کنیم گفت: این الگوها باید طبقه‌بندی شده باشد و ما را در جهت مثبت هدایت کند و خود این امر باعث ایجاد حس شادابی در جامعه می‌شود. امروز بر روی شبکه های اجتماعی مدیریتی وجود ندارد و اگر نهادی مسئولیت این امر را بر عهده بگیرد می تواند نسل جوان را به سمت الگوی درست سوق بدهد.

گوشی هوشمند کاربر هوشمند می خواهد

مهدی اسماعیل‌تبار روانشناس و نویسنده کتاب روانشناسی و مشاوره موبایل در ادامه این نشست با اشاره به اینکه انسان فکر، جسم و روان دارد، گفت: اشکال دنیای امروز رسانه نیست بلکه رشد نامتوازن انسان است.

وی ادامه داد: من معتقدم گوشی هوشمند، کاربر هوشمند لازم دارد و مشکلی که ما در ایران داریم وجود فرهنگ زیست دوگانه است و فضای مجازی این فرهنگ را تقویت کرده است.
اسماعیل تبار با بیان اینکه تایید افراد در فضای مجازی باعث تحمیل یک نوع سبک زندگی بر افراد می شود، تصریح کرد: فضای مجازی امروز به ابزاری برای نمایش و جلوه گری تبدیل شده است. زیرا انسان در طول تاریخ به دنبال جلوه گری بوده است و امروز ابزاری آمده که می تواند این جلوه گری را بیشتر نمایش دهد.

وی با تاکید بر اینکه با وجود تمام ابزارهای اتصال افراد به یکدیگر، در دنیای مدرن باز هم افسردگی بیماری اول جهان است، افزود: افسردگی در جهان بیداد می کند زیرا این وسایل و فضای مجازی ابزار اتصالات هستند نه ارتباطات و فضای مجازی غارهای خانگی را بیشتر کرده است.

نویسنده کتاب روانشناسی و مشاوره موبایل در مورد خودکشی که نمایشی برای دیده شدن است، گفت: وقتی شما راست نمی‌گویید به هدفی غیر واقعی می‌رسید که این هدف مسیر را تغییر می‌دهد. زندگی مجازی درواقع یعنی نمایش یک دوپینگ غیر واقعی از زندگی حقیقی؛ البته ما باید در جامعه ببینیم این موضوع به چه کسی باز می‌گردد و مسئول رسیدگی به وضعیت فعلی چه کسی است. باید بدانیم مخاطب ما کیست و این فناوری را چه کسی آورد.

هنوز روانشناسی و مشاوره را به رسمیت نمی‌شناسیم

وی با اشاره به اینکه باید کتابی را در مورد رفتارهای مشکل دار جامعه ایرانی در پنجاه سال گذشته بنویسیم، افزود: مردم ما روابط خوبی با هم ندارند و این به خاطر ایجاد یک عقده اجتماعی است که موضوعی مشترک دربین همه افراد جامعه است. اگر شما در خانواده برای فرزند خود وقت نگذارید، دیگرانی در فضای مجازی هستند که برای آنها وقت می گذارند. 

اسماعیل تبار با اشاره به اینکه یکی از مشکلات امروز جامعه این است که در کشور هنوز روانشناسی و مشاوره اضطراب و استرس را به رسمیت نمی‌شناسیم و تاثیر رمال از روانشناس در جامعه ما بیشتر است، گفت: مشکلات این حوزه بسیار است و همه مسئول هستیم. درحالی که خود مسئولان هم وظایفشان را به درستی انجام نمی‌دهند و آن را به دوش دیگری می‌سپارند. باید بدانیم با دستمال کثیف نمی‌توان شیشه را پاک کرد.

وی افزود: رفتار های مبتنی  بر جلوه فروشی در فضای مجازی نشان دهنده نوعی اعتماد به نفس کاذب است. ما دو اعتماد به نفس داریم یکی واقعی و دیگری کاذب. اعتماد به نفس واقعی شاه کلید کسب موفقیت در هرچیزی است. فرقی نمی‌کند درچه جایگاهی هستید و به‌دنبال چه نوع اهدافی هستید، اگر اعتماد به نفس نداشته باشید هیچ چیز ندارید. اما باید فرق بین اعتماد به نفس کاذب با اعتماد به نفس واقعی را هم بدانیم تا دچار تشویش، اضطراب بیهوده و رفتارهای اینچنینی نشویم؛ لذا در این حوزه هم باید تولید محتوا کنیم.

مهدی اسماعیل‌تبار با اشاره به اینکه تاخر فرهنگی موجب این مشکلات شده چرا که رشد فرهنگی متوازن نداشته ایم، گفت:  اگر حرف رهبری را بپذیریم که آموزش و پرورش در تمام زندگی فرد تاثیر می‌گذارد باید به این موضوع توجه جدی کنیم و ورود پرقدرتی را در این حوزه داشته باشیم.

وی افزود: ما تفکر واحد نداریم و دچار دوگانگی شده‌ایم. متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم الگوی درستی را به جامعه معرفی کنیم که مردم به دنبال آن بروند. آیا همانطور که اسلام از راه قلب‌ها وارد شد ما توانستیم از راه قلوب وارد شویم؟ کاری کرده‌ایم که بخشی از افراد با جامعه لج کنند که نتیجه سیاست گذاری های غلط است. 

فضای مجازی تایید دیگران را سرعت داده است

معصومه حاتمی، فوق دکتری روانشناسی سلامت و مدرس دانشگاه در این نشست با بیان اینکه همه انسان ها به تایید دیگران نیاز دارند، گفت: در قدیم افراد برای دیده شدن زمان بیشتری صرف می کردند ولی امروز فضای مجازی تایید دیگران را سرعت داده و صبر افراد را کم کرده است.

وی با تشریح اینکه جامعه فعلی ما دچار سه معضل اساسی شده است ، افزود: نمایش مصرف گرایی، تن آسایی اقبال گرایانه و نمایش ثروت از معضلات جامعه امروز ما هستند.

حاتمی با اشاره به اینکه وقتی برای تایید دیگران به فضای مجازی پناه برده می شود یعنی فرد از لحاظ بلوغ عقلانی ضعف دارد، گفت: حضور و نمایش در این فضا اگر همراه با تعادل باشد درست است، مشکل از آنجایی شروع می شود که کار به رقابت ناسالم و نمایش کاذب کشیده شود.

حاتمی با اشاره به قانون جز به کل گفت: وقتی یک عکس از زندگی فرد را به کل زندگی او تعمیمم می دهیم که او خوشبخت است این اشتباه است زیرا یک پازل یا برش از زندگی او را دیده ایم. نسل امروز تصور می کند که این عکس نمای کلی زندگی افراد است ولی اینطور نیست. به همین دلیل است که نباید ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خودمان مقایسه کنیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه حذف اینستاگرام و بستن آن معضلات جامعه را کم نمی کند، تصریح کرد: باید معایب این صفحات را شناسایی کنیم و با آگاه سازی جامعه آسیب های آن را کم کنیم.

فضای مجازی افراد را از  خویشتن نوازی به سمت دیگر نوازی سوق داده است

وی با اشاره به اینکه پژوهش ها نشان می دهد وقتی یک فرد یک زندگی خاص را به نمایش می گذارد، یک آرزو و میل درونی که زندگی واقعی او شبیه آن باشد را به نمایش می گذارد، اظهار کرد: دلیل دوم عدم اعتماد به نفس فرد است که آن را مشروط به تایید دیگران می کند که نشان می دهد از خود رضایت درونی ندارد وخویشتن نواز نیست.

حاتمی ادامه داد: . وقتی اعتماد به نفس من مشروط به بعد عاطفی باشد یعنی من یک اعتماد به نفس ناسالم دارم. یکی از معضلات دنیای مجازی این است که ما را از خویشتن‌نوازی جدا کرده و به دیگر نوازی سوق داده است. همین موضوع باعث ایجاد اختلات روانی می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه خوشبختی یک موضوع نسبی است که از دیدگاه هر فرهنگ و جامعه‌ای تعریف خاص خودش را دارد، گفت: در بسیاری از کشورهای غربی خانواده‌ها لحظات خوش خود را با دوستانشان به اشتراک می‌گذارند، همین مسئله باعث شده این دیدگاه از طریق فضای مجازی در کشورهای دیگر همچون ایران شایع شود. سؤالی که پیش می‌آید این است که اگر افراد در واقعیت خوشبخت هستند، چه لزومی دارد که بخواهند آن را در ملا عام نمایش دهند؟ به نظر این افراد متظاهر، در واقعیت نه تنها خوشبخت نیستند بلکه حتی از زندگی‌شان احساس رضایت ندارند.

وی با اشاره به اینکه وقتی به افراد فرصت دیده شدن در جامعه را نمی دهیم آنها به سراغ فضای مجازی می روند، افزود: نمی‌توان گفت نمایش خوشبختی خطاست، بلکه باید گفت اغراق و اصرار در آن خطاست. این افراد یا راه را اشتباه می‌روند و یا خیلی پررنگ می‌روند ولی بیمار روانی نیستند. آنها در فضای مجازی تایید، پذیرش و دیده می‌شوند و اعتماد به نفس را تجربه می کنند.

حاتمی ادامه داد: اگر ما در دنیای واقعی این تاییدات را به او بدهیم، چه ایرادی دارد؟ اگر یاد بگیریم همسر و فرزند خود را تایید کنیم، او دیگر نیاز به تایید در دنیای مجای ندارد.

ضعف شخصیتی باعث نمایش خوشبختی فضای مجازی می‌شود

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اگر فرد یک کتاب خوب بخواند و تصویر آن را با دیگران به اشتراک بگذارد کار درستی است، گفت: آنچه اشتباه است مانور و نمایش فیزیولوژی فرد در این فضا است باید به او آموزش بدهیم که خویشتن نواز باشد و پیوندهای او را با دنیای واقعی بیشتر کنیم.

وی با اشاره به اینکه منبع تایید باید اول خویشتن نوازی، پس از آن هم نوازی و در نهایت دیگر نوازی باشد، افزود: دنیای مجازی اختیار چشمی و فیزیکی ما را گرفته است و این را باید درمان کنیم. باید منبع دریافت و تایید را از خود شروع کنیم و بعد هم‌نوازی یعنی از خانواده و در انتها دیگرنوازی را مورد توجه قرار دهیم. باید قبول کنیم که نسل جوان در صفحات مجازی مانند اینستاگرام حضور دارد  و باید با آگاه سازی و آموزش، استفاده درست از این فضا را به او یاد بدهیم.

حاتمی افزود: خوشبختی واقعی مانند گل خوشبویی است که خودش بویش را جار نمی‌زند بلکه این عطر خود در فضا منتشر می‌شود. خوشبختی حقیقی هم اینگونه است. البته ضعف شخصیتی هم باعث نمایش خوشبختی در این فضا می‌شود. اگر فرد سلامت روان داشته باشد دیگر خود را جار نمی زند.


اگر معنویت بیرونی باشد سلامت روان را به خطر می اندازد

معصومه حاتمی، فوق دکتری روانشناسی سلامت و مدرس دانشگاه با اشاره به معنویت در نظریه آلپورت گفت: آلپورت می‌گوید معنویت صد درصد با سلامت روان رابطه نزدیک دارد و بالا آمدن معنویت باعث افزایش سلامت روان و کاهش آن باعث کاهش سلامت روان می‌شود.

وی افزود: از نظر آلپورت معنویت دو بعد بیرونی و درونی دارد. اگر معنویت درونی باشد یک عامل مهم انگیزشی در زندگی فرد است و سلامت روان را بالا می برد ولی اگر معنویت بیرونی باشد و به عبارتی ادای معنویت را در بیاوریم این، سلامت روان را به خطر می اندازد زیرا مدام به فکر این است که نمایش او لو نرود.

حاتمی با اشاره به اینکه در معنویت درونی، فرد تمایل دارد به آن خدمت کند، نه آنکه از آن به نفع هدف‌های دیگر استفاده کند، گفت:. در صورتی که معنویت بیرونی باشد فرد برای رسیدن به اهدافی مانند مقام، کسب پذیرش در جامعه و خانواده، بالابردن اعتماد به نفس و حتی توجیه اعمال خود از آن استفاده می‌کند. به‌زبان ساده معنویت بیرونی یعنی ظاهرسازی و نمایش زندگی دروغی.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه جامعه فعلی ما به سمت نقش بازی کردن رفته است، تصریح کرد: جامعه ما حالش خوب نیست. افسردگی بیداد می کند زیرا ما به‌عنوان مسئول ضعیف عمل کرده‌ایم.

وی افزود: باید از نقش بازی کردن دست برداریم. ما با رفتارهایمان این اثر منفی را به جامعه تزریق کرده‌ایم که معنویت و اخلاق امروز جامعه ما بیرونی و نمایشی شده است و شاید همین اخلاق نمایشی من باعث شده نسل جوان به سمت فضای مجازی روی آورد و به همین دلیل جامعه ترس و استرس دارد.

حاتمی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین وظیفه همه ما این است که جامعه را با اخلاق‌درونی نزدیک کنیم، گفت: زمانی که اخلاق درونی می شود سلامت روان بالا می رود و دیگر فرد ترس، استرس، اعتماد و خود باوری کاذب ندارد.  وقتی همه چیز اجبار باشد و  بدون علم، دانش و تخصص نسخه می دهیم جامعه را ناخودآگاه به سمت دروغ سوق می دهیم و دروغ یعنی پرتاب شدن و اگر این دروغ درست نشود دنیای فضای مجازی بیشتر در درون ما پیشرفت می کند.

اخبار سلامت ایران...
ما را در سایت اخبار سلامت ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیر مهدی health-news بازدید : 80 تاريخ : پنجشنبه 1 اسفند 1398 ساعت: 13:29

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا ظهیرالدین، با اشاره به اینکه عصبانیت در تمامی موجوداتی که مغز دارند دیده می‌شود، اظهار کرد: خشم یکی از احساسات سالم و طبیعی و غرایض مشترک بین انسان و حیوان است و به‌خودی‌خود یک مشکل محسوب نمی‌شود.

وی گفت: هر وقت موجودی احساس کند که تمامیت وجودی یا شخصیتی‌اش در حال خطر است، حس دفاعی که ممکن است توأم باخشم باشد فعال می‌شود.

ظهرالدین افزود: زمانی که خشم به مرحله‌ای برسد که فرد کنترل رفتار خود را از دست بدهد، مستلزم ریشه‌یابی است تا علت خشم و مشکل را دریافته و درصدد رفع آن برآید.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تکرار رفتار خشونت‌آمیز و غیرقابل‌کنترل بیماری است، ادامه داد: خشونت مداوم، نیاز به درمان دارد، این درمان ممکن است دارویی باشد و یا مشکل فرد با مشاوره و روان‌درمانی استرس و اضطراب مرتفع شود.

وی با اشاره به این‌که خشم نوعی رفتار واکنشی است، گفت: در حالت کلی خشم در دو بخش مختلف به‌عنوان عاملی آسیب‌زننده و عاملی درونی در فرد بروز پیدا می‌کند.

به گفته این روانپزشک، خشم مدیریت‌شده همواره می‌تواند امکان دفاع را برای فرد به وجود آورد، به‌طوری‌که انسان با تکیه‌بر این حس از مالکیت‌های خود حفظ و حراست کند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان این موضوع که خشم کنترل نشده، علاوه بر آسیب رساندن به سایر افراد می‌تواند  خود فرد را نیز دچار آسیب کند، خاطرنشان کرد: اگر مدیریت خشم آموزش داده نشود باعث تخریب سلول‌های مغز می‌شود و توانمندی فرد را کاهش می‌دهد، به شکلی که کاملاً مرکز حافظه ضعیف و در درازمدت مغز این افراد کوچک می‌شود.

وی، کاهش مصرف برخی از پروتئین‌ها و ویتامین‌ها را مسئول رفتارهای عصبی و خشونت‌آمیز دانست و گفت:به‌ طورکلی در مغز ما بیش از ۳۰ نوع ماده هورمونی ترشح می‌شود که مجموع این مواد که متشکل از روی، آهن، مس و هورمون‌های مختلف است عملکرد مغز را مدیریت می‌کنند. به‌طور مثال «آهن» یکی از مواد معدنی مؤثر در سلامت جسمی و روحی انسان است و کم‌خونی ناشی از فقر آهن، اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها ازجمله مغز را مختل خواهد کرد و درنهایت ممکن است به بروز رفتارهای تکانشی و عصبی منجر شود.

رئیس مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه اگر بخواهیم پرخاشگری را در جامعه کاهش دهیم باید یاد بگیریم که چگونه خشم خود را کنترل کنیم، افزود: یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش خشم حین عصبانیت پرداختن آموزش مهارت کنترل خشم  به جامعه است.

ظهیرالدین با اشاره به اینکه مدیریت خشم زیربنای گسترده و عمیقی دارد، دور بودن از عامل خطر، حذف و یا کنترل آن  را به‌تمامی افراد توصیه کرد.

وی با تاکید بر اینکه عدم کنترل خشم و عصبانیت نتایج جبران‌ناپذیر برای فرد و جامعه در پی دارد خاطرنشان کرد: اگر احساس خشم به هر دلیلی کنترل نشود، اثرات مخربی در مغز ایجاد خواهد کرد چراکه ماده‌ای که در مغز برای دفاع ترشح می‌شود معمولاً دوپامین و نورفین است که ترشح زیاد این ماده سمی می‌تواند خطرناک باشد و به مغز آسیب وارد کند.

ظهیرالدین همچنین ابتلا به بیماری‌هایی نظیر افسردگی، مانیا و یا سایر بیماری‌های روانی را عاملی برای بروز رفتارهای تهاجمی  و پرخاشگری دانست.

رئیس مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گرسنگی، افت قند خون، کم‌خوابی، استرس‌های ناشی از اخبار منفی را از دیگر عوامل بروز رفتارهای پرخاشگرانه دانست و گفت: کمبود قند خون به‌مراتب می‌تواند خیلی زودتر فرد را عصبی کند یا مثلاً گرسنگی آستانه تحمل فرد را کاهش داده و موجبات بروز رفتارهای پرخاشگرانه را ممکن می‌سازد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه ارتباط تغذیه باخشم و پرخاشگری کودکان را موردتوجه قرارداد و  توضیح داد: هرگز نباید از تأثیر تغذیه نامناسب و نادرست بر ایجاد یا تشدید خشم و پرخاشگری  کودکان غافل شد، مواد غذایی رنگی مثل پاستیل، ژله و کاکائو می‌توانند مغز را تحریک کنند و کودک را دچار عصبانیت و یا حتی اضطراب کنند.

وی، ضمن بررسی علل خشونت و پرخاشگری در کودکان گفت: یکی‌ از دلایل‌ بسیار مهم‌ پرخاشگری‌ در کودکان‌ یادگیری‌ است، یعنی‌ کودکانی‌ که‌ الگوهای‌ رفتاری‌ پرخاشگرانه‌ داشته‌اند، همانند الگوهای‌ خود رفتار می‌کنند و  چنانچه‌ پدر یا مادری‌ خلق‌وخویی‌ عصبانی‌ و پرخاشگر داشته‌ باشند، مسلماً فرزندشان‌ نیز پرخاشگر خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه ادامه داد: تماشای فیلم‌های کارتونی که در تحمل کودکان نیست، محرومیت از روابط عاطفی پد رو مادر، در معرض صحنه‌های خشمگین بودن نیز می‌تواند باعث عصبی شدن کودکان شود.

وی به افرادی که احساس می‌کنند، نمی‌توانند خشم خود را مدیریت و کنترل کنند توصیه کرد که حتماً در این رابطه به پزشک روان‌پزشک مراجعه کنند.

ظهیرالدین بابیان این‌که در زمان احساس خشم گزینه‌های مختلفی برای مقابله با آن وجود دارد، گفت: برای مدیریت خشم بهترین کار این است که ابتدا محل را ترک کنیم، تغییرات محیطی  مثل کم کردن نور ایجاد کنیم یا این‌که فرد عصبانی تا حد ممکن موقعیت خود را تغییر دهد.

اخبار سلامت ایران...
ما را در سایت اخبار سلامت ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیر مهدی health-news بازدید : 118 تاريخ : پنجشنبه 1 اسفند 1398 ساعت: 13:25